Швейцарската компания за спортни обувки On, в която Роджър Федерер стана акционер през 2019 г., ще започне да предлага абонаментни програми за продуктите си. 

On представи новия си прототип на маратонки за тичане Cyclon, който ще може да се рециклира и да се поръчва срещу абонамент за 29,95 евро на месец. 

"Това е истинско предизвикателство и не сме сигурни как клиентите ще реагират. В нашата индустрия устойчивото развитие и ефективността се възприемат като абсолютни противоположности", коментира съоснователят на компанията Каспар Копети пред Fashion Network. 

Моделът Cyclon тежи по-малко от 200 гр. и според създателите му има "изключителна" енергийна ефективност.

Маратонките ще се използват от швейцарските олимпийски атлети на игрите в Токио през следващата година. 

Целта на On е да намали радикално количеството на отпадъчни материали и използването на продукти на базата на нефт при производството на обувките си. Маратонките са изцяло рециклируеми, като са изработени предимно от биологично-базирани полимери, извличани от преработката на рицинови семена. Растенията, ползвани в производството на Cyclon, не са част хранителната верига и се отглеждат в Индия. В разработването им е участвала химическата компания Arkema.

Над 50% от материалите в обувките са с растителен произход - включително подплатата, връзките, езикът и разработеният от On механизъм за енергично изтласкване на крака след стъпване на земята.

Моделът ще се предлага само в бяло, за да не се налага да се използват химикали за оцветяване. 

Останалите елементи от маратонките са произведени от нефтопродукти, но също могат да се рециклират. Компанията си е поставила задача да разработи растителни алтернативи дори за подметките на Cyclon. 

При рециклирането обувките ще бъдат нарязвани и преобразувани в първоначалния суровинен материал, готов за повторна употреба при изработването на нови модели. 

On приема месечния депозит по абонамента като стимул за потребителите да върнат обувките си, когато престанат да ги използват. В замяна ще получават чисто нов чифт Cyclon. 

Моделът за продажба ще започне едва след една година, но компанията го анонсира рано в опит да привлече по-голяма база от абонати - надеждата им е да разполагат с около 200 000 готови клиенти при пускането на обувките на пазара. 

Мащабът е важно условие, за да може идеята на On да просъществува устойчиво. Необходимо е и да се привлекат достатъчно клиенти от различни точки по света, за да може доставките на обувките в отделните държави да не допринася за замърсяването на околната среда. Компанията няма да доставя, докато не достигне критична маса от 5000 клиенти в даден митнически съюз. 

"Няма смисъл да увеличаваме въглеродния отпечатък, като изпратим една кутия с обувки до някой отдалечен край на Фиджи", обяснява Копети пред Fast Company.

"Всички ползи, които постигаме чрез затворения цикъл, биха били изгубени само заради логистиката". 

On не е единственият бранд, който произвежда спортни обувки от рециклируеми материали. Кръговата икономика навлиза все повече сред основните играчи на този пазар.

През 2019 г. Nike пусна абонаментни планове за детски спортни модели. 

Salomon наскоро представиха своите рециклируеми маратонки Index 01, Adidas показаха обувките Loop преди 3 години, които могат да се върнат обратно в производствената линия на компанията. 

За да има успех, On ще трябва да промени възприятията на потребителите на спортни стоки. 

"Досега догмата в индустрията беше: "Колкото повече, толкова по-добре", казват от компанията. Сега ще трябва да убедят клиентите си, че няма смисъл да гледат на маратонките си като на предмети с колекционерска стойност.

"Общият консенсус е, че износените маратонки или се изхвърлят, или се складират в мазето. Нашата идея е, че потребителите ще разполагат с 6-9 месеца, в зависимост от интензитета на ползването им, преди да получат ново поколение от модела и да върнат използваните обувки за рециклиране", казва Копети.

Притежанието трябва да се възприема като преживяване.

Независимо от кризата с Covid-19, бизнесът на On процъфтява през последната година. Мениджърите на компанията съобщават, че продажбите им са се увеличили с близо 60% в сравнение с 2019. Моделите им се предлагат в повече от 50 страни. Рискът с Cyclon има шанс да се отплати. 

Да избягаш от Nike: Защо Неймар избра Puma - заради Пеле или пари?