Част от проблемите, установени от служебното правителство при строителството на пътища и магистрали в България, са под наблюдение на европейската прокуратура, което означава, че става дума за злоупотреба с европейски средства. Това се разбра от думите на служебния министър на вътрешните работи Иван Демерджиев пред БНР. И още - разследват се за корупция политици от различни сили, но имената им се станат ясни, когато има обвинителни актове в съда.
Изявлението му идва, след като в поредица от медийни участия колегата му в регионалното министерство арх. Иван Шишков разкрива резултати от проверки. Те гласят, че при строеж и ремонти на пътища - като Северната тангента в София, участъци от магистрала "Хемус" и други ключови артерии, е спестен асфалт. На места липсва близо 30% от настилката, която е трябва да бъде положена според строителните документи, твърди регионалното министерство.
От ГЕРБ - в лицето на бившия ресорен министър Николай Нанков, отричат за подобни нарушения. Нанков, който отново е кандидат за депутат за вота на 2 април, твърди, че думите на Шишков са "приказки от шипковия храст". От строителния бранш също казват, че няма нарушения.
Демерджиев на свой ред добави, че разкритията за строителството на пътища са "част от водените производства за корупция сред политически фигури". Освен че има такива под наблюдението на Европейската прокуратура, част от резултатите от проверките ще бъдат докладвани и на българското държавно обвинение. "Спектърът е доста широк - не говорим за политици от една политическа сила. Ще има изненада при съобщаването на имената", каза Демерджиев, като допълни, че кои са политиците, които са обект на разследване, "ще стане ясно, когато обвинителните актове се внесат в съда".
Министърът на вътрешните работи е изненадан от "истеричната реакция" срещу изнесените от арх. Шишков проверки. По думите на Демержиев "който си е вършил работата добре, няма за какво да се притеснява".
"Тестваме много и различни участъци и излизат много смущаващи неща. Не се спазват проекти, не се спазват техническите норми, няма как да се обясни с износване липсата на 10 см от асфалтовия слой, посочи министърът. Спомена и за случай на пребит служител на пътна фирма, след като е подал информация за нередности.
"В момента се насажда в обществото мнението, че цялата пътна гилдия се е сдружила, за да краде от асфалта. Има недостатъци, но никой не е безгрешен. Пътните строители сме олицетворение на това, което представлява цялата държава. Но да се говори на ангро за целия строителен сектор, е неприемливо", отвърна също пред БНР ръководителят на браншовата камара "Пътища" Стефан Чайков. По време на управлението на ГЕРБ за кратко той оглавява и Агенция "Пътна инфраструктура".
Чайков се усъмни в пробите, които министър Шишков показа пред медиите - не били взети по регламентирания начин. "За да се докаже количеството и качеството на положения асфалт, на всеки 2000 квадрата от пътната настилка трябва да правите по три ядки, или 30 проби на километър, за да се види колко е дебелината на асфалта. Асфалтът не е сирене, което да отрежеш точно до сантиметър", каза той, цитиран от националното радио. Но не отговори как е възможно да има места с 30% липсващ асфалт, каквато е една от констатациите на проверките.
Стефан Чайков обясни проблемите с качеството на пътища у нас с това, че секторът в продължение на 15 години е недофинансиран, а освен това и гаранционните срокове били скъсени.
"Строителна бутафория": по "новите" магистрали липсва до една трета от плътността на асфалта
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: