Скандалната реклама на Диона, в която тя чертае прахообразни "магистрали" от кофеинов концентрат, възмути всички в социалните мрежи в България.

Институциите започнаха да си прехвърлят отговорността за това кой е длъжен да контролира пласирането на пазара на продукти, които подтикват потребителите да симулират употреба на кокаин.

Но само преди месец във Франция министърът на здравеопазването Катрин Вотрен наложи забрана на сходен продукт като показвания в клипа на Диона.

Le Monde съобщава, че още на 3 юни Вотрен е поискала разрешение от Европейската комисия, за да може да подпише забраната за разпространение. Тя мотивира решението си с това, че "връзката със забранени продукти е очевидна".

Съставките му включват стимулиращи вещества като кофеин, таурин, креатин и др.

Вместо да са разтворени във вода като другите енергийни напитки, те се продавани под формата на прах, заедно с малка тръбичка, за да се вдишват през носа.

Също като в България - основното разпространение на продукта във Франция е през онлайн сайтове. Повечето търговци на тютюневи изделия не само отказват да го продават, но и открито призовават за забраната му.

Психолози - специалисти по борбата със зависимостите - осъждат този тип продукти заради "тривиализирането на употребата на кокаин" и заради добавянето на плодови аромати, привличащи по-млади хора.

Два дни след скандала във Франция "Power Factory", които разпространяват праха Sniffy, изтеглят продукта си за смъркане от френския пазар.

Фирмата заявява, че никога не е имала намерение да насърчава консумацията на кокаин сред потребителите си. Продажбите са формално ограничени само за хора над 18 г. и има препоръки да се консултират лекари заради евентуалните здравни рискове от предозиране.

В редактирана секция на сайта си продължава да се твърди, че прахът "усилва енергията почти незабавно или по-постепенно във времето според начина на прилагане - под езика или орално". В оригиналната версия се казва, че продуктът може да помогне на потребителите да се концентрират по време на "учене или изпити", с явно таргетиране на млада аудитория. Впоследствие това е променено, като се казва, че прахът помага при "физически упражнения или умствено натоварване".

На 24 юли Министерството на здравеопазването официално въвежда забраната за продажба след получаване на "зелена светлина" от ЕК.

"Няма защо да се лъжем - това нещо е направено, за да създава двусмислие и да прави впечатление, че приемате кокаин с ефектите на кокаина, без да използвате кокаин", казва пред Le Monde председателят на Френската федерация на специалистите по зависимости Амин Бениама.

Той добавя, че е "етично и морално скандално да предлагаш Red Bull или Gatorade в прахообразна форма".

В България беше направен един неуспешен опит за забрана на продажбата на енергийни напитки за лица под 18 г. именно заради рисковете за здравето на младите хора от стимулиращите вещества.

През април ГЕРБ и ПП-ДБ внесоха предложение за поправки в Закона за здравето, но така и не се стигна до тяхното гласуване.

Междувременно, търговците явно намират все по-нови форми за предлагането на този тип продукти през инфлуенсърски мрежи.

Цигари, алкохол, вейп: Още на 11 г. българските деца се излагат на опасност от зависимости

Росица Рачева: Младите хора са подвластни на зависимостите, защото не развиват меки умения


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Здраве

ИКЕА ни дава всички поводи да се наспим с новата си кампания, посветена на съня

Добрият сън е събитието, което не бива да се пропуска, независимо какво ни се предлага навън.

13:17 - 19.09.2024
Кариерен (ре)старт

А1 подкрепя младите таланти с интерес в сферата на технологиите

Започна академичната година на първия A1 Tech Talents клас в специалност „Телекомуникационни технологии“ в партньорство с Висшето училище по телекомуникации и пощи (ВУТП).

11:55 - 19.09.2024
Текстове от партньори

Вече може да вземете Mastercard от EasyPay за всякакви покупки

Какви са предимствата на новата платежна карта?

09:19 - 19.09.2024