"Изгубената дъщеря": Долу мита за перфектната майка

Някой някога е казал, че цветът на майчинството е розовото. Че любовта на майката към детето е най-естественото чувство на света и че всяка жена е родена да бъде майка. Че след като роди, жената реже пъпната връв на своята сексуалност и се превръща в строго моногамен, неподвластен на нагона човек.

И някак неусетно, всички тези постулати бяха възприети като безукорни истини от библейски мащаб. Ако мислите, че това са ретроградни глупости, хвърлете бърз поглед в инфлуенсърските и звездните Instagram профили. Ще се уверите, че концепцията за идеалната майка бива потвърждавана и препотвърждавана отново и отново. Резултатът е, че всяка майка, която изпада от романтичната концепция за „жената, родена да бъде майка“, е маргинализирана, осъдена и, не на последно място, съсипана от вина.

Темата за жената като “natural mother” е лайтмотивът в „Изгубената дъщеря“: режисьорския дебют на Маги Джиленхол („Секретарката“, „Черният рицар“, „Лудо сърце“ др.). Филм, който представя един непопулярен прочит на майчинството по тегав, бавен и психоаналитично прецизен начин.

"Изгубената дъщеря": Долу мита за перфектната майка - ревю

Още в първите минути на лентата (създадена по романа на Елена Феранте „Непознатата дъщеря“), ни става ясно, че Леда Карузо (в ролята – брилянтната Оливия Колман) носи доста багаж на своята слънчева, средиземноморска почивка. Куфарите, които Ед Харис мъкне към квартирата ѝ, са метафора на тежката, виновна меланхолия, която Леда носи със себе си. Пак там, в заредените със символика първи минути, Джиленхол е вкарала някои зловещи знаци, които предвещават мрачно развитие на филма: призрачна морска сирена, купа с изгнили плодове, писклива цикада.

Името на Леда също не е случайно. Вероятно тя е кръстена на Леда от древногръцката митология: майката на хубавата Елена, която е била изнасилена от Зевс, който, поразен от красотата ѝ, ѝ се явява в образа на лебед и я обладава.

Името „Елена“ също присъства във филма: Елена е малката дъщеря на Нина (Дакота Джонсън), която изчезва от плажа, докато родителите ѝ се карат, и всъщност дава тласък на сюжетното развитие. Леда е човекът, който намира изгубеното на плажа дете и когато случката я вкарва в спомени за търсенето на нейната собствена дъщеря, на един друг плаж, в едно друго време, си казваме: „Аха. Ясно. Дъщеря ѝ е била изгубена завинаги и сега гледаме драмата на една жена на средна възраст, която още не може да преодолее загубата на детето си. Good".

Филмът на Джиленхол обаче само подвежда зрителите си, че е една от онези драми, които разчитат на смъртта, близките кадри и бавните диалози, за да се причислят към жанра.

Историята на Феранте ни хвърля в дебрите на доста по-реалистични и, в този смисъл, по-плашещи въпроси, а Джиленхол ги поставя по един прецизен и на моменти мъчителен начин.

Всяка жена ли става за майка? Може ли да не обичаш децата си? Може ли да избягаш от тях? Какво представлява женската свобода? Каква цена плащаме за нея?

Надникваме в отговорите, които е дала Леда след временното изгубване на Елена, дъщерята на Нина. Тази случка сякаш срива бента, който е удържал историята на сложния ѝ, емоционален живот, и дава началото на серия от ретроспекции, през които влизаме в главата на Леда. Именно там се случва основното действие във филма и именно там зрителят среща една философия за женската психика, която го люлее между изкушаващо лесното морално осъждане и емпатията.

"Изгубената дъщеря"/ The Lost daughter - филмово ревю

Развенчаването на идеализацията на майчинството обаче не е лесно за гледане. Филмът е монотонен, а повторяемостта на травмите, изневерите и воайорството е дълбоко потискаща. Когато Нина попада в ситуацията, в която Леда е била като млада, започваме да се чудим дали житейската клаустрофобия, която се стоварва върху младите майки, не е много по-често явление, отколкото ни се иска да признаем.

В крайна сметка, посвещаването на друго същество е колкото окриляващо, толкова и ужасяващо преживяване. Понякога проявите на егоизъм и отдаването на импулсите (като изневярата) са единственият път, по който жената може да тръгне, за да открие отново себе си. А може ли една жена, която не е свързана с желанията и потребностите си, да бъде добра майка? Още един неудобен въпрос.

В крайна сметка - коя е изгубената дъщеря? Малката Елена, която се скрива от родителите си? Обърканата Нина, която не е сигурна, че се припознава в ролята си на майка? Някоя от дъщерите на Леда? Или самата Леда, която все още не може да намери своето място в света на жените?

Макар и майка на вече пораснали дъщери, Леда все още е дете. Пъпната връв с нейната собствена майка не е скъсана и тя демонстрира болезнена нужда от грижи в отношението си към куклата на Елена. Открадва куклата, постоянно я почиства, след което я захвърля в шкафа. После я вади пак, отново се грижи за нея и отново я прибира. И така до края на филма, когато Леда, застанала срещу Нина, приела образа на нейното бъдеще, не признава кражбата. Това води до края на странните им отношения и напомня на зрителя, че дори когато двама души си приличат, те са различни. И че дори когато историята отново повтаря себе си, имаме властта да спрем този цикъл.

Защото не е толкова важно какво ни се случва, а как реагираме на него. Точно там се крие ключът към загадката на психичното ни здраве, което винаги е в пряка зависимост с нашите родители и нашите деца. Не в контрола върху събитията, а в осъзнаването на връзките и в различната реакция спрямо тях. Всички сме жертви на своята история, но травмите могат да бъдат обърнати в трамплин за по-смислен живот, ако бъдат осветлени и преработени.

Това е един от изводите, които може да си извадите от „Изгубената дъщеря“, ако държите да си вадите изводи от филмите. Другият е това, че въпреки всички заслужени критики към съвременното кино, от време на време се появяват ленти, които разсъбличат митовете - като този за перфектната майка, и ги хвърлят в калта. Което е една от целите на изкуството и в този смисъл „Изгубената дъщеря“ е изкуство.

Но ако очаквате забавно филмче, което да ви разведри и „усмихне“ в забързания, градския делник, пуснете си „Емили в Париж“ и забравете за дебюта на Джиленхол. И двете са достъпни в Netflix.


Историята на измамницата Анна Сорокин тръгва по Netflix през февруари (видео) Историята на измамницата Анна Сорокин тръгва по Netflix през февруари (видео)

"Еуфория 2" счупи рейтингите, но си остава "един труден за гледане" сериал "Еуфория 2" счупи рейтингите, но си остава "един труден за гледане" сериал

Сезон 2 на The White Lotus: Нови герои, нова локация, още сатира и драма Сезон 2 на The White Lotus: Нови герои, нова локация, още сатира и драма



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Новият треньор на ЦСКА дебютира с равенство срещу бившия си тим

“Лудогорец” започна с разгром

00:00 - 20.07.2025
Спорт

България сломи отбор №1 в света пред 12 000 фенове в Гданск

"Лъвовете" триумфираха срещу поляците за първи път след 8-годишна пауза

21:55 - 19.07.2025
Бизнес

Скандалът с хванатия в изневяра шеф на Astronomer може да струва скъпо на тех компанията

Под въпрос са репутацията и бъдещите инвестиции в една от най-бързо развиващите се софтуерни компании

19:15 - 19.07.2025
Важно днес

Кола се вряза в хора пред нощен клуб в Лос Анджелис и рани десетки

Пострадали са най-малко 30 души, един от тях е с огнестрелна рана

18:06 - 19.07.2025
Важно днес

IT срив блокира полските летища, службите разследват евентуален саботаж

Инцидентът засегна основни летища, включително във Варшава, Катовице и Гданск

17:32 - 19.07.2025
Важно днес

След вълна от публикации: Община Варна с обяснение по поръчката за храна в социалните услуги

Фирмите на Пламенка Димитрова и обвинения в корупция Ивайло Маринов участват в общо рамково споразумение за доставка на храна

16:36 - 19.07.2025
Живот

Massive Attack ще защитава музиканти, цензурирани заради подкрепата си за Газа

Към инициативата вече са се присъединили Kneecap, Fontaines D.C., Брайън Ино и Garbage

14:29 - 19.07.2025
Важно днес

Атанас Атанасов: Свидетели сме на пълзяща диктатура, налагана от Борисов и Пеевски

Атанасов обясни, че действията на властта имат дългосрочен характер и целят „узурпиране на репресивната власт“ в страната.

12:38 - 19.07.2025
Важно днес

Карадимов започва проверки на цените на лекарствата

След като КЗК обследва цените на храните, идва ред и на фармацевтичната индустрия

12:38 - 19.07.2025