Снимка: © Getty Images

Китай бойкотира Nike, H&M и други големи производители на облекла заради позицията на компаниите срещу „насилствения труд“, на който е подложено мюсюлманското малцинство на уйгурите в областта Синцзян.

Преди няколко месеца H&M и Nike обявиха, че са разтревожени от ситуацията в западния регион, където се произвежда памук за шиене на дрехи. Според шведската и американската компания – хората в Синццян са принудени да се трудят доброволно. Това предизвика вълна от критики в социалните мрежи в Китай през изминалата седмица.

H&M – вторият най-голям ритейлър в индустрията – беше премахнат от основните магазини за електронна търговия в азиатската страна като Alibaba и JD.com. Магазините им изчезнаха от приложенията за ревю и рейтинг на магазини, а кадри в социалните мрежи показаха, че логото им вече се премахва от моловете в провинция Съчуан.

Nike и Adidas са сред марките, които също предизвикаха унищожителни критики от страна на китайците. В четвъртък изданието „People’s Daily“, което е основната медия на комунистическия режим, нареди двете компании до Burberry, New Balance и още няколко фирми, които изразяват загриженост за случващото се в Синцзян. Освен това призова за бойкот срещу марките.

Десетки известни личности обявиха, че прекратяват договорите си с Nike, Puma, Converse, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Adidas и Uniqlo.

Темата за репресиите срещу уйгурите е много деликатна и напоследък попада все по-често в световния дневен ред. Само преди няколко дни ЕС и Китай си размениха санкции заради насилието над мюсюлманското малцинство в Синцзян, което Пекин отрича. САЩ и Великобритания също наложиха санкции на китайски политици заради „сериозното нарушаване на човешки права“.

Уйгурите са тюркска етническа група, проповядваща ислям, която населява най-северозападната провинция на Китай – Синдзян. От години се стремят към по-голяма независимост, поради което са подложени на дискриминация, тормоз и тотален контрол от комунистическото ръководство на страната. След 2016 репресията над тях се засили още повече – властите са вкарали най-малко 1 милион души в изправителни лагери, където уйгурите са подложени на мъчения и къртовски труд. Пекин обаче твърди, че това са „центрове за професионална квалификация“ и не приема външна намеса. 

Мулан съществува и в реалния живот: Момичето, което иска да спаси баща си от репресиите над уйгурите

След началото на бойкота срещу известните марки акциите на Nike поевтиняха с 3% на Уол Стрийт, докато тези на Adidas паднаха с 6 на сто в четвъртък. H&M отчита загуби на стойност 2% от ценните книжа.

„Младежката лига на комунистите в Китай“ отрече твърденията на компаниите, че в Синцзян се прилага принудителен труд в производството на памук. „Разпространявате спекулации, докато в същото време опитвате да генерирате печалби в Китай? Няма да стане!“, написаха те в социалната мрежа Weibo.

Потребителите в платформата започнаха да разпространяват „хаштаг“, който гласи „Подкрепям производството в Синцзян“. „Дрехите на H&M са парцали“, гласи най-харесваният коментар, цитиран от CNN. „Те не заслужават да използват памука, произведен в Синцзян!“.

От шведската компания отговориха, че винаги са поддържали високи стандарти и са насърчавали прозрачността в глобалната си верига за доставки. „Това не представлява политическа позиция. H&M винаги ще уважава китайските потребители. Стремим се към дългосрочни инвестиции и развитие на компанията в Китай. Работим с повече от 350 производители“.

Само за няколко часа критиките на китайските потребители се насочиха към Nike. За целта бяха извадени стари изявления на фирмата с централа в Орегон, които гласят, че тя не използва продукти от Синцзян. Китайският певец и актьор Уанг Йъбо обяви, че прекратява договора си с Nike, защото се противопоставя на твърденията, които целят да „наклеветят“ Пекин.

През последните няколко години световноизвестни марки обявиха, че ще спрат да използват памук, произведен в региона на уйгурите, заради „предположения“, че там е наложен принудителен труд. През декември миналата година американското правителство съобщи, че блокира вноса на текстил от Синцзян заради „нарушаването на човешките права“.

Докато срещу световните фирми се води бойкот, няколко азиатски компании започнаха да рекламират памука, произведен в западния регион, с който шият дрехите си. Anta Sports обяви, че ще продължи да го прави, а към тях се включиха японската Muji и FILA China, която беше придобита от Anta през 2009 г.


2000 долара за "телефонен кабел"? Diet Prada се подиграха с бижутата на Bottega Veneta


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Децата от 1.-4. клас могат да се върнат в училище до 7-10 дни, ще влизат с тестове тип близалки

МОН и МЗ предлагат мярката, Министерството на финансите ще отпусне средства

Корнелия Нинова смята да се ваксинира, когато ѝ "изтекат антителата"

Лидерът на БСП прекара коронавируса два пъти

Предизборен дебат или "шоу": bTV изгони Луна от студиото, Волен Сидеров напусна демонстративно

Дебатът между Луна, Сидеров, Александър Томов и Николай Малинов се превърна във фарс

Джеймс Бонд не умря от ваксината

Всеки разболял се антиваксър по естествен път ще става закъснял проваксър – такъв е природният кръговрат

Локдаун, но само за неваксинираните: Стратегията на Австрия за Covid-19

Колкото повече се увеличава броят на пациентите в интензивни отделения, толкова повече растат ограниченията срещу неваксинираните