Кризата с липсата на легла за Covid-пациенти в болниците вече се превръща и в проблем на най-големите болници и "Спешна помощ" в София. Това става ясно от сигнал, подаден от администраторите на популярното мобилно приложение "Гражданите" във Facebook.
Посланието им, което е адресирано и лично до здравния министър проф. Костадин Ангелов, разказва за абсурдна комуникация между семейството на възрастен човек с положителен тест за Covid-19 във влошаващо се здравословно състояние, с пневмония и два допълнителни рискови фактора - диабет и наднормено тегло.
"Последните няколко дена е с 39 градуса температура, която едва се сваля на 37 - 37.5 с компреси и медикаменти, но след няколко часа отново се покачва до 39. Говориш с него по телефона и при всяко вдишване кашля. Чувства се много зле, рухва психически. Звъниш на 112 - няма места в болниците. Звъниш на РЗИ - ... никой. Цял ден звъниш в болниците - УМБАЛСМ "Н. И. Пирогов", Военномедицинска академия, УМБАЛ "Царица Йоанна-Исул", Acibadem City Clinic, Болница Токуда, Софиямед МБАЛ и тн. - няма свободни легла. С познати (разбира се) успяваш да заведеш човека поне на преглед. Правят се изследвания и снимки на дробовете - вече има пневмония. Но няма да го приемат, защото... няма легла. Започваш да търсиш познати, които те свързват с лекари, директори и собственици на болниците - няма места, не звъниш само ти", се казва в сигнала.
Ангел Кунчев: Болници, отказващи да приемат пациенти с Covid, ще се наказват жестоко
Едва няколко дни след изследванията и диагнозата човекът е хоспитализиран - но след отказ на "Спешна помощ" да го отведе в болница и с "много молби и помощ от познати".
"В момента е на кислородно обдишване. Лекарите твърдят, че е трябвало много по-рано да бъде приет", пише авторът на сигнала, споделен от името на екипа на "Гражданите".
Съветът на проф. Кантарджиев: Четвъртото "Д" и бързите антигенни тестове за Covid-19
Публикацията е придружена с описание на телефонните разговори, които са проведени между близките на пациента и служителите на "реномирана столична болница", чието име не се споменава.
От регистратурата на лечебното заведение отхвърлят молбата му за прием на човека, страдащ от пневмония и диабет, с обяснението, че "нямат Covid-отделение".
"Но лекари, които работят при вас ми казаха, че имате COVID отделение."
Следва 5 до 10 секундно мълчание. Служител на болницата: "Да, но нямаме свободни легла."
Когато отново се посочва, че служители на болницата са обяснили, че свободни легла всъщност има, от регистратурата прехвърлят човека към "мениджмънта" - оттам заявяват, че приемали само пациенти, за които е установено в болницата, че са заразени с Covid, след което предупреждават близкия на пациента, че "няма право" да доведе роднината си в лечебното заведението дори ако е в тежко състояние.
Играта на "развален телефон" се повтаря и при обаждане в спешното отделение на болницата, откъдето прехвърлят хората към интензивното отделение и РЗИ, но отново не дават отговор защо болният човек не може да бъде приет.
"Господине, съжаляваме, но нямаме свободни легла и не приемаме COVID пациенти в момента. Обадете се на РЗИ, за да ни кажат да разкрием повече легла", е последната реплика в пресъздадения от "Гражданите" диалог.
"Чувстваме се длъжни да напишем това, защото смятаме, че всеки трябва да е наясно какво се случва в момента. И още веднъж, пазете себе си, възрастните и най-вече тези, които имат придружаващи заболявания", пишат авторите на сигнала.
Съобщението им е придружено с няколко коментара от хора, които са минали по сходен път в опит да получат болнична помощ за себе си или близък човек с Covid-19.
"Гражданите" е платформа, създадена през 2015 г. с първоначалната идея за събиране на сигнали при пътни нарушения. Екипът й работи с различни институции, включително с МВР и Столична община, като има награди за обществен принос.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: