Стефано Габана и Доменико Долче са двама от най-влиятелните дизайнери в света на модата и индустрията на лукса. Когато става дума за силата на Instagram и дигиталния маркетинг обаче, никой не може да се мери с двама души, чиито имена почти никой не познава.
Тони Лиу и Линдзи Шуйлър са хората, които стоят за профила @Diet_Prada - акаунтът-кошмар на всички играчи във висшата мода както заради разобличаването на стотици примери за плагиатство, така и заради коментарите и позициите им по всевъзможни противоречиви теми - от злоупотребата с моделите до расовата дискриминация.
Неслучайно са следвани от повече от 2,5 милиона души в Instagram, а публикациите им се следят от най-големите модни издания.
Няколко снимки в @Diet_Prada от изтекъл чат на Стефано Габана през 2018 г. доведоха до тотален провал на амбициозния официален дебют на D&G в Китай, бойкот на продуктите им и спад на годишните приходи от азиатско-тихоокеанския пазар.
Dolce & Gabbana не са забравили за случая и са решили, че е време за отплата - компанията е завела дело за клевета срещу собствениците на Instagram-акаунта, като претендира за обезщетение около 3 милиона евро за самия бранд и отделен 1 млн. евро за Стефано Габана.
Лиу и Шуйлър обаче нямат намерение да се предадат без битка - двамата обявиха, че ще се защитават пред съда на основата на правото си на свободно слово.
Скандалът с #DGLovesChina
Годината е 2018, а D&G се готвят за Китайското международно експо в Шанхай. Модната къща е подготвила близо 500 различни модела дрехи, поканени са множество китайски модели и популярни личности, а шоуто се смята за първата стъпка на компанията в постоянно разрастващия се пазар на луксозните стоки в страната. Залогът е много голям: според Reuters китайските потребители допринасят за повече от 1/3 от разходите за луксозни продукти в глобален мащаб.
По необясним начин обаче моделиерите успяват да превърнат амбициозния си план в катастрофа.
Първата голяма грешка: Компанията пуска серия от промоционални клипове, в които млада китайска манекенка, облечена в дрехи и аксесоари на D&G, се опитва да яде италиански ястия (пица, каноли, спагети с доматен сос) с традиционните дървени пръчици вместо с нож и вилица. Идеята за хумористична илюстрация на "сблъсъка на цивилизациите" не се приема никак добре в Китай, когато клиповете с хаштага #DGLovesChina се появяват в най-голямата социална мрежа Weibo. Посланието на дизайнерите е разчетено като обида и подигравка с местната култура, а мъжкият глас, който говори на момичето зад кадър с фрази като "Прекалено голямo ли е за теб?", отблъсква още повече потенциалните клиенти на бранда.
Клиповете са свалени от Dolce & Gabbana, но скандалът едва сега започва. Виетнамско момиче с профилно име @michaelatranova решава да влезе в директен контакт със Стефано Габана в Instagram и да го попита защо изобщо някой е одобрил създаването на промоционалната кампания в този вид.
Диалогът й с Габана е като по учебник за PR-провали. Италианският дизайнер контраатакува с коментари, че ако китайците се чувстват обидени от това, че момичето не може да яде пица и спагети с пръчици, "значи се чувстват малоценни, а това е техен проблем, не наш". Чатът продължава с още по-груби обиди, намеци за ядене на кучета и реплики от страна на Габана, че Китай е "глупава мръсна миризлива мафия".
Снимките от този разговор са препратени на @Diet_Prada, а оттам нататък следва скандал с непоправими последствия за дизайнерите. Dolce & Gabbana твърдят, че акаунтите им в социалните мрежи били хакнати, двамата дизайнери се извиняват публично, но шоуто в Шанхай е провалено, а поканените модели отказват да участват.
Продуктите на D&G са бойкотирани в Китай, а търговци се принуждават да свалят стоките им от витрините, защото стават обект на вандалски атаки.
Клевета или свобода на словото?
Две години по-късно споменът за провала изобщо не е забравен. @Diet_Prada са дадени на съд в Милано за това, че са увредили доброто име на дизайнерите и са довели до огромни пропуснати ползи чрез отразяването на случая - при това още през 2019 г. За делото се разбира едва сега.
Тони Лиу е дизайнер, Шуйлър работи като консултант, а акаунтът им в Instagram първоначално се създава като анонимна платформа, казваща истината за двойните стандарти и липсата на оригиналност в модата.
В защитната си позиция Лиу посочва, че като човек с азиатско-американски произход и хомосексуална ориентация, живеещ в преобладаващо бял град в САЩ, често е изпадал в заплашителни или огорчаващи ситуации при сблъсъка си с расизма и предразсъдъците спрямо различните хора.
"Култивирането на Diet Prada като платформа, в която стереотипите се излагат на показ, а историите от широката общност на цветнокожите хора излизат на преден план, е едно от нещата, с които най-много се гордея", пише той.
Линдзи Шуйлър коментира, че реакцията й като автор в Diet Prada е провокирана от това, че като жена се е почувствала обидена от посланието на D&G през 2018 г.
"Дискредитирането и обвиненията срещу пресата, твърденията за "фалшиви новини" и цялостното заплашително поведение спрямо журналистите създават плодородна почва за опасното и стръмно пропадане към екстремизъм. Сега е моментът, в който публичните личности и брандовете трябва да реагират на общественото мнение и медийните критики с прогресивни действия, а не със съдебни дела", казва тя.
Има ли значение "животът на чернокожите" за Gucci, Prada и Dolce & Gabbana?
Nike си вкара "автогол": Защо новата им реклама обиди японците
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: