Служебният кабинет тръгна по стъпките на Корнелия Нинова в опита да си едновременно да реагира на недоволството от сериозното поскъпване на хранителните стоки в България, но без да се намесва в ценообразуването на веригите.
Гълъб Донев организира пресконференция, на която обяви, че правителството ще въведе "механизъм за наблюдение на цените", като посочи, че разликата между търговците на едро и крайните цени за потребителите стига до 20-30% - т.е. голямата надценка се появява на последния етап от веригата.
"Ще покажем нелоялните търговски практики и потребителите ще видят къде се получава изкривяването на стоки и услуги", каза служебният премиер.
Държавата обаче няма права да се намесва в решението на търговците на дребно за това каква печалба да генерират чрез надценката на продуктите.
Тепърва служебният кабинет ще формулира и "определение за нелоялна търговска практика".
По сходен начин - докато Нинова беше вицепремиер и министър на икономиката, смяташе да бори високите цени на основни стоки от първа необходимост, като изкара табло със средните им цени на едро според Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
Решението е след проведено съвещание с вицепремиерите Христо Алексиев и Атанас Пеканов, финансовият министър Росица Велкова, министърът на земеделието Явор Гечев. Присъствали са ръководителите на Комисията за защита на потребителите, Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, Агенция "Митници", Националната агенция по приходите (НАП) и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ).
Служебният кабинет планира да показва движението на всяка стока, независимо дали е произведена в България или идва от друга държава с помощта на Агенция "Митници", през НАП, през търговските практики, които се прилагат в редица търговски вериги.
Ще се проследи цената не само цените на отделните продукти, но и формираната печалбата на съответните търговци.
"Нямаме закон за търговия на храни. продължи Донев - Нещо, което в другите европейски държави отдавна е направено. Ще дадем законово нормативно определение за лоялната търговска практика". допълни той и уточни, че при при установяване на нелоялна практика, ще е по-лесно да се наложат санкции.
В момента хората могат да подават сигнали за нередности, като се обръщат Комисията за защита на потребителите.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: